انواع استراتژیهای قیمت گذاری

استراتژیهای قیمتگذاری
⭕️ قیمتگذاری بالا یا Premium Pricing
زمانی که محصول یا خدمت ما منحصربهفرد است و در بازار کمتر مشابهی دارد میتوان از این روش قیمتگذاری استفاده کرد. تعیین یک قیمت بالا برای محصول با حاشیه سود زیاد، زمانی ممکن است که محصول یا خدمات با لوکس باشد و از یک برتری ویژه نسبت سایر محصولات بازار برخوردار باشد.
⭕️ قیمتگذاری نفوذی یا Penetrating Pricing
قیمتها بهطور مصنوعی پایینتر از حد معمول تعیین میشوند تا از این طریق مشتریان را جذب کنیم و در بازار نفوذ کنیم. پسازآن که به این هدف دستیافتیم، بهتدریج قیمت افزایش مییابد.
⭕️ قیمتگذاری اقتصادی یا Economy Pricing
در این روش، برخلاف قیمتگذاری نفوذی که قیمتها را بهطور مصنوعی پایین میآوردیم، قیمت واقعاً پایین است! یعنی در تولید و فروش از روشهایی استفاده میکنیم که کمترین هزینهها را در پی داشته باشد و از این طریق محصولی ارزانتر را در اختیار مشتری قرار میدهیم. در فروشگاهها اگر دقت کنید معمولاً محصولاتی هستند که برای افرادی که به دنبال خریدها اقتصادی هستند، میتواند بهترین گزینه باشد.
⭕️ قیمتگذاری گزاف Price Skimming
درواقع این استراتژی دقیقاً برعکس قیمتگذاری نفوذی است. در این روش ابتدا یک قیمت بسیار بالا را برای محصول تعیین میکنیم و محصول را به بازار عرضه میکنیم و پسازآن که رقبا با توجه به قیمت بالا و جذابیت بازار وارد شدند و محصول را عرضه کردند، قیمت را بهتدریج کاهش میدهیم. پرواضح است که این روش مربوط به زمانی است که محصول ما در بازار یکتا است و مشابهی ندارد. طبیعتاً با ورود رقبا مجبور به استفاده از یکی دیگر از استراتژیهای مذکور در این مطلب خواهیم بود. (لازم به توضیح است که Skimming در زبان انگلیسی به معنا سرشیر گیری است)
قیمتگذاری بالا، قیمتگذاری نفوذی، قیمتگذاری اقتصادی و قیمتگذاری گزاف اصلیترین استراتژیهای قیمتگذاری هستند که در ماتریس زیر نیز میتواند جایگاه آنها را مشاهده فرمایید. در ادامه با برخی دیگر از استراتژیهای قیمتگذاری فرعی نیز آشنا میشوید.
⭕️ قیمتگذاری روانی یا Psychological Pricing
این روش زمانی استفاده میشود که مشتری بر اساس یک احساس تصمیم بگیرد تا یک منطق. مثلاً تعیین قیمت ۴.۹۹ دلار بهجای ۵ دلار مثالی برای این روش قیمتگذاری است.
⭕️ قیمتگذاری بر اساس خط محصولات یا Product Line Pricing
در اینجا قیمتگذاری بر اساس خطی از محصولات یا خدمات که داریم تعیین میشود، مثلاً شستشوی خودرو ۲ هزار تومان، شستشو و واکس ۴ هزار تومان، شستشو، واکس و موتورشویی ۶ هزار تومان و همینطور با افزوده شدن خدمات، قیمت بالاتر میرود.
⭕️ قیمتگذاری برای گزینههای اضافه یا Optional Product Pricing
همواره شرکتها سعی میکنند با افزودن امکانات بیشتر به محصول یا خدمت اصلی، فروش خود را افزایش دهند. مثلاً از مسافران هواپیما درازای گارانتی نشستن کنار پنجره ۲۰ دلار اضافه بگیریم! یا مثلاً فروش پرینتر به همراه یک کارتریج اضافه درازای ۱۰ دلار مبلغ بیشتر!
⭕️ قیمتگذاری لوازم جانبی انحصاری Captive Product Pricing
بسیار روش جالب و پرکاربردی است! شک ندارم که آن را تجربه کردهاید! در این روش شما محصولی را بسیار ارزان و با قیمت مناسب میفروشید! مثلاً یک سیستمعامل با قیمت بسیار ارزان! اما پسازآن تنها نرمافزارهایی بر روی آن اجرا میشوند که خودتان آن را طراحی کرده باشید! اکنون مشتری با نصب سیستمعامل شما اسیر شما شده است و مجبور است نرمافزارهای جانبی شما را به قیمت گران بخرد! یا یک ریشتراش خیلی ارزان طراحی کنید و بفروشید! اما تیغهای آن طراحی دارند که تنها شما آن را تولید میکنید و از طراحی استاندارد رایج در بازار پیروی نمیکنند! اکنون شما با فروش تیغها ثروت کسب میکنید!
و حالا یک پیشنهاد!
شاید جالب باشه که بدونین یک سری رازهای جالب روانشناسی وجود داره که فروشنده با دونستن اون میتونه به راحتی روی نقاط ضعف پنهان مشتری سوار بشه و مشتری رو به تور بندازه! کالا و خدماتشو براحتی هر چه تمام تر بفروشه و یک لبخند رضایت بزنه.
معمولا اینجور مواقع مشتری هم نمیفهمه چه حرکتی روش پیاده شده و اونم راضیه! چی از این بهتر؟ یه معاملهی برد-برد!
برای توضیحات بیشتر این مطلب رو از دست ندید:
کلیک کنید: ۱+۹ راز عجیب روانشناسی برای جلب سریع مشتری!